Gunnar Staalesen – Στο Σκοτάδι Όλοι οι Λύκοι Είναι Γκρι

b132938Όσοι υποστηρίζουν ότι το σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα χαρακτηρίζεται από σαφείς κοινωνικούς και πολιτικούς προβληματισμούς θα δικαιωθούν απόλυτα από το βιβλίο του Νορβηγού Staalesen. Ο συγγραφέας στήνει σαφώς ένα πολιτικό μυθιστόρημα, με πολλές αιχμές για την νορβηγική κοινωνία και νύξεις για την πρόσφατη νορβηγική ιστορία, που φτάνουν πίσω στη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου.

Πρωταγωνιστής και σ’ αυτό το μυθιστόρημα, που γράφτηκε τη δεκαετία του ’80 είναι ο μοναχικός ιδιωτικός ντετέκτιβ Βαργκ Βέουμ. Τόπος δράσης του ντετέκτιβ και πανταχού παρών στο κείμενο είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Νορβηγίας, το Μπέργκεν, τα αστικά και όχι μόνο τοπία του και οι εξαιρετικά ασυνήθιστες καιρικές συνθήκες: Ο ετήσιος κύκλος του Μπέργκεν είναι εντελώς απρόβλεπτος. Οι εποχές μοιάζουν με άσους στο μανίκι ενός ουράνιου μέντιουμ: να σου το χιόνι εκεί που δεν το περιμένεις τον Μάρτη, να σου και μερικές παγωμένες νύχτες καταμεσής του Μάη, ή μια ηλιόλουστη μέρα, με δεκάδες βαθμούς υπό το μηδέν, τον Γενάρη. Έναυσμα της πλοκής θα αποτελέσει η τυχαία συνάντηση σε ένα καφέ του Βέουμ με τον πρώην αστυνομικό και αντιστασιακό Χιάλμαρ Νύμαρκ. Ο τελευταίος θα αρχίσει να εμπιστεύεται τον ντετέκτιβ και να του εξιστορεί τα αποτελέσματα των ερευνών που συνεχίζει για μια περίεργη πυρκαγιά που στοίχισε τη ζωή σε δεκαπέντε άτομα πίσω στη δεκαετία του ’50 και το ρόλο που εικάζεται ότι έπαιξε ένας δολοφόνος-καταδότης από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, γνωστός ως Ποντικόφαρμακο. Τα πράγματα θα αρχίσουν να περιπλέκονται όταν ο Νύμαρκ τραυματίζεται άσχημα λίγες μέρες αργότερα από την εκμυστήρευσή του στον Βέουμ και εν τέλει υποκύπτει στα τραύματα του. Ο ντετέκτιβ θα πιάσει το νήμα της υπόθεσης από εκεί που του το έδωσε ο Νύμαρκ και θα προσπαθήσει να το ξετυλίξει εις μνήμην του φίλου του χωρίς να φαντάζεται ότι οι φαινομενικά ήρωες θα απομυθοποιηθούν, οι καλοί θα αποδειχτούν λίγοι και ότι στο βωμό του χρήματος δεν μετράνε οι ανθρώπινες ζωές.

Το βιβλίο του Staalesen είναι ένα έξοχο μυθιστόρημα που συνδυάζει πολλά στοιχεία. Η κριτική του σε διεφθαρμένους πολιτικούς και τοπικούς ήρωες που είναι υπηρέτες του χρήματος είναι οξεία, ενώ δεν λείπουν και οι αναφορές σε νέο-ναζιστικές οργανώσεις που έμμεσα καταδικάζονται. Καταρρίπτει το κράτος πρόνοιας, που είχα την εντύπωση ότι σε χώρες όπως η Νορβηγία ισχύει  με σαφείς αναφορές στο κείμενο: στέλνουμε ανθρώπους σπίτι τους κατευθείαν από το χειρουργείο, με ταξί, αν δεν συντρέχει λόγος παραμονής τους στο νοσοκομείο. Το πλέον όμως γοητευτικό στοιχείο της αφήγησης είναι οι γλαφυρότατες περιγραφές της μόνιμης μουντάδας του νορβηγικού ουρανού και ειδικότερα του Μπέργκεν, όπου εξελίσσεται η πλοκή, δίνοντας μια ατμόσφαιρα νουάρ στο μυθιστόρημα του Staalesen που διάβασα απνευστί.

Μετάφραση: Κρύσταλλη Γλυνιαδάκη

Εκδόσεις: Πόλις, 2008

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s