Ανατομία του Αστυνομικού Μυθιστορήματος

Η θεωρία του αστυνομικού μυθιστορήματος είναι απλή. Κάποιος δολοφονείται, διεξάγεται έρευνα, οι υποψίες στρέφονται σ’ ένα ορισμένο αριθμό ατόμων, ο ένοχος ανακαλύπτεται και τιμωρείται. Με λίγες λέξεις και έτσι απλά θα μπορούσαμε να καθορίσουμε το αστυνομικό μυθιστόρημα όπως επισημαίνει ο συγγραφέας Somerset Maugham. Ένα λογοτεχνικό είδος, που γεννήθηκε ουσιαστικά από την δημοσίευση του διηγήματος Οι Φόνοι της Οδού Μόργκ του Edgar Allan Poe το 1841 στο Grahams Magazine. Από τότε και έπειτα ξεκίνησε μια ανοδική πορεία, που κορυφώθηκε τις δεκαετίες του 1920 και 1930 δίχως όμως να λείψουν τα προβλήματα από τον κριτικό τύπο, που θεωρούσαν το αστυνομικό μυθιστόρημα ως κακή λογοτεχνία. Πλέον στις μέρες μας ένα μεγάλο ποσοστό αναγνωστών λατρεύει το είδος, που μπορεί να χαρακτηρίστηκε παραλογοτεχνία αλλά πρόσφερε αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και πασίγνωστους ήρωες που ταξίδεψαν με τον τρόπο τους σε κάθε άκρη της γης.

Η Ανατομία του Αστυνομικού Μυθιστορήματος είναι μια συλλογή αντιπροσωπευτικών και πολύ ενδιαφερόντων κειμένων κριτικής του αστυνομικού μυθιστορήματος από σπουδαίους συγγραφείς. Τα κείμενα συγκεντρώθηκαν και ταξινομήθηκαν από τον Uri Eisenzweig και εκδόθηκαν το 1983 με την εισαγωγή του. Η ελληνική έκδοση περιλαμβάνει κάποιες ακόμη προσθήκες με το τελικό σύνολο να είναι απολαυστικό και ιδιαίτερα επιμορφωτικό για το λογοτεχνικό είδος, που ονομάζεται αστυνομικό μυθιστόρημα.

Από τα πλέον ενδιαφέροντα κείμενα είναι αυτά του G.K. Chesterton στα οποία υπερασπίζεται την αστυνομική λογοτεχνία, δίνοντας ταυτόχρονα κάποιες οδηγίες για το πώς μπορεί κανείς να γράψει μια αστυνομική ιστορία. Πιο κάτω θα συναντήσουμε τον σπουδαίο Αμερικανό συγγραφέα Raymond Chandler ο οποίος μιλάει για την συγγραφή των βιβλίων του, αναφέρεται στο τι είναι λογοτεχνία και πλέκει το εγκώμιο σε ένα άλλο μεγάλο συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας, τον Dashiel Hammett. Κάτι το οποίο κάνει και ο Somerset Maugham στο δικό του κείμενο ενώ επικεντρώνεται ταυτόχρονα ως αναγνώστης στους λόγους που οδήγησαν στην παρακμή και στην πτώση της αστυνομικής λογοτεχνίας. Ο σπουδαίος Ρώσος συγγραφέας Maxim Gorki με την εισήγηση του -που περιλαμβάνεται ολόκληρη στο βιβλίο- στο Πρώτο Γενικό Συνέδριο των Σοβιετικών Συγγραφέων το 1934 καταφέρεται εναντίον του αστυνομικού μυθιστορήματος, που το θεωρεί αστικό προϊόν. Στην ίδια ενότητα για την σχέση αστυνομικής λογοτεχνίας και πολιτικής υπάρχει το κείμενο της Mary McCarthy που εξετάζει την παρουσία δεξιών και αριστερών στοιχείων στα μυθιστορήματα των δεκαετιών ’20 και ’30. Τέλος από τα κείμενα που διαβάζονται πολύ ευχάριστα είναι αυτά του George Orwell και Jorge Luis Borges, που μαρτυρούν την αγάπη τους για την αστυνομική λογοτεχνία.

Οι εθισμένοι αναγνώστες στην αστυνομική λογοτεχνία, όπως ο υπογράφων θα βρουν σ’ αυτό τον καλαίσθητο τόμο με τα 24 κείμενα μια θεωρητική επιβεβαίωση του πάθους τους. Κείμενα, που γράφτηκαν πριν από δεκαετίες, αλλά μπορείς να ανατρέχεις ακόμη και τώρα σ’ αυτά. Γιατί όπως λεει και ο Chesterton το αστυνομικό μυθιστόρημα δεν είναι παρά ένα παιχνίδι· και σ’ αυτό το παιχνίδι ο αναγνώστης δεν αγωνίζεται στην πραγματικότητα ενάντια στον εγκληματία, αλλά βέβαια, ενάντια στο συγγραφέα.

Μεταφράσεις: Βαγγέλης Μπιτσιώρης, Ανδρέας Αποστολίδης, Λήδα Παλλαντίου, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Αχιλλέας Κυριακίδης  

Εκδόσεις: Άγρα, 2009

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.