Γιώργος Γούσης, Δημoσθένης Παπαμάρκος, Γιάννης Ράγκος – Ερωτόκριτος

b208942Ο Ερωτόκριτος, το πολύστιχο αφηγηματικό ποίημα που συντέθηκε από τον κρητικό ποιητή Βιτστένζο Κορνάρο στην Κρήτη τον 17ο αιώνα και αποτελείται από δέκα περίπου χιλιάδες δεκαπεντασύλλαβους στίχους επιστρέφει στην επικαιρότητα το 2016 με το graphic novel του εξέδωσαν οι εκδόσεις Polaris και το οποίο αποτελεί μια εξαιρετική δουλειά και παραγωγή για τα ελληνικά δεδομένα.
Οι συντελεστές που ανέλαβαν να διασκευάσουν και να παρουσιάσουν σε κόμικ ένα από τα πιο δημοφιλή αναγνώσματα του ελληνισμού είναι ο Δημοσθένης Παπαμάρκος (συγγραφέας της εξαιρετικής συλλογής διηγημάτων Γκιάκ) και ο Γιάννης Ράγκος (δημοσιογράφος και συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων) στο σενάριο, ο Γιώργος Γούσης στο σχέδιο και ο Παναγιώτης Πανταζής στο χρώμα και εκ του αποτελέσματος δικαιώνονται απόλυτα για την προσπάθεια τους.
Ξεφυλλίζοντας και διαβάζοντας το graphic novel των 86 σελίδων ιδιαίτερα θετική εντύπωση προκαλείται από το άκρως μελετημένο και τεκμηριωμένο στήσιμο της ιστορίας, γεγονός που υποδηλώνει την έρευνα του σεναριακού διδύμου. Οι σκηνές των μαχών είναι ολοζώντανες, στις στολές διακρίνεται και η παραμικρή λεπτομέρεια, οι φιγούρες θα μπορούσαν να έχουν ξεπροβάλει από αρχαία ελληνικά αγγεία, η απεικόνιση του παλατιού όπου εκτυλίσσονται ορισμένες σκηνές είναι εντυπωσιακή και όσο για το χρώμα ιδίως σε ορισμένα νυχτερινά καρέ δημιουργεί μια υποβλητική και ταιριαστή ατμόσφαιρα με την αφήγηση.
Όσο για το κείμενο, επιλέχτηκε η συνύπαρξη του δεκαπεντασύλλαβου στίχου του Κορνάρου σε σκηνέςerwtokritos_sample55 όπου τα πλάνα είναι μακρινά και αποτελούν το προοίμιο πριν εστιάσει η πλοκή στους διαλόγους, όπου ο λόγος γίνεται πιο σύγχρονος. Με τον τρόπο αυτό ξεκινάει και η αφήγηση στο graphic novel του Ερωτόκριτου με τον λόγο του Κορνάρου: «Στους περαζόμενους καιρούς που οι Ελληνες ορίζα/ και που δεν είχε η πίστη τους θεμέλιο μηδέ ρίζα/ εις την Αθήνα που ήτανε της μάθησης η βρώσις/ και το θρονί της αφεντιάς κι ο ποταμός της γνώσης/ τότ’ ένας νέος φρόνιμος που ’χε καιρού θεμέλιο/ του Ερωτα εγίνηκε παιχνίδι του και γέλιο» και με μια συμπλοκή στην νυχτερινή άχρονη Αθήνα. Μια Αθήνα στην οποία τοποθέτησε ο Κορνάρος την ιστορία του με αόριστο χρονικό προσδιορισμό, δίχως τους δώδεκα θεούς και με στοιχεία από ιταλική Αναγέννηση. Στηριζόμενοι στο στοιχείο αυτό οι συντελεστές στήνουν μια Αθήνα που έχει στοιχεία από αρχαιότητα, Μεσαίωνα και Αναγέννηση πλαισιώνοντας με το απαραίτητο σκηνικό την ιστορία του νέου Ερωτόκριτου και της αγαπημένης του Αρετούσας. Δεν εστιάζουν όμως μόνο στην ερωτική ιστορία των δύο νέων, αλλά αντιθέτως αναδεικνύονται θεματικές όπως οι ταξικές διαφορές της εποχής, ο πόλεμος και οι επιπτώσεις του, ο πρώιμος φεμινισμός, οι σχέσεις με τους άλλους λαούς.
to-ceb8ceadcebbcebfcf85cebcceb5-cebaceb1ceb9-cf83ceb5-animation-ceb4ceb5ceafcf84ceb5-cf84ceb9cf82-cf80cf81cf8ecf84ceb5cf82-ceb5ceb9cebacf8c-6Ο Ερωτόκριτος του Βιτσένζου Κορνάρου, αποτέλεσε δημοφιλή ανάγνωσμα για αιώνες, κατηγορήθηκε ως «εξάμβλωμα» από τον Κοραή και επηρέασε όσο κανένα άλλο κείμενο την νεοελληνική ποίηση, ενώ θεωρείται ως σήμερα και όχι αδικαιολόγητα ένα από τα αριστουργήματα της Αναγέννησης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο Ερωτόκριτος των Παπαμάρκου, Ράγκου, Γούση αναλαμβάνει να ξανασυστήσει το λησμονημένο αυτό κείμενο σε ένα κοινό που διευρύνεται συνεχώς και που διψάει για κόμικ και ειδικότερα για graphic novel. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα ελληνικό κείμενο το οποίο παρουσιάζεται σε μια εξαιρετική ελληνική παραγωγή, την οποία αντιλαμβάνεσαι απ’ την στιγμή που κρατάς στα χέρια σου τον καλαίσθητο τόμο μεγάλου σχήματος των εκδόσεων Polaris. Σίγουρα αξίζουν συγχαρητήρια και στους συντελεστές, αλλά και στις εκδόσεις για αυτή την έκδοση.

Εκδόσεις: Polaris, 2016

Πρώτη δημοσίευση: diastixo.gr

* Οι εικόνες του graphic novel προέρχονται από το site των εκδόσεων Polaris

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s